Klachtenregeling

Klachtenregeling

Accent heeft voor de Accentscholen de volgende klachtenregeling opgesteld.
Wanneer ouders/verzorgers een klacht hebben, is het goed om na te gaan om welk soort klacht het gaat.

A.   Klachten aangaande de Oudervereniging en/of de Medezeggenschapsraad
Het gaat dan om het functioneren van de oudervereniging/medezeggenschapsraad of om zaken die onder verantwoordelijkheid van de oudervereniging en/of medezeggenschapsraad vallen.
Bij een klacht dient men rechtstreeks contact op te nemen met de Oudervereniging en/of de
Medezeggenschapsraad.

B.   Pedagogisch didactische klachten
Het gaat hier bijvoorbeeld om de sfeer in de groep, de aanpak van kinderen door de leerkracht,
een speciale schoolregel e.d. In geval van klachten betreffende dit onderdeel kennen we
de volgende procedure.

Iedere Accentschool heeft een schoolcontactpersoon aangesteld. Deze persoon is het aanspreekpunt binnen de school voor ieder die een klacht wil indienen. In een persoonlijk gesprek kan deze schoolcontactpersoon de klager adviseren onderstaande weg te bewandelen of rechtstreeks naar de externe vertrouwenspersoon te gaan.
Voor namen en adressen van de schoolcontactpersoon wordt verwezen naar de schoolgids van de betreffende Accentschool.

1.   Contact met de leerkracht.
Onder contact wordt verstaan een persoonlijk gesprek. Een telefoontje alleen is niet voldoende.
Met een goed persoonlijk gesprek kunnen vaak de klachten al worden opgelost.

2.   Contact met de directeur.
Wanneer ouders het gevoel hebben dat het gesprek met de leerkracht niet naar tevredenheid is geweest, kan men zich richten uiteraard tot de directeur van de school. Ook hier gaat het om een persoonlijk gesprek. De directeur kan de ouders na het gesprek doorverwijzen naar de voorzitter College van Bestuur en/of naar de externe vertrouwenspersoon.

3.   Contact met de voorzitter College van Bestuur.
Wanneer het gesprek met de schooldirecteur niet voldoende heeft opgeleverd, kan men zich wenden tot de voorzitter van het College van Bestuur van Accent. Ouders hebben altijd de mogelijkheid, ook nadat het gesprek met de voorzitter College van Bestuur heeft plaats gevonden, de klacht voor te leggen aan de externe vertrouwenspersoon van de stichting Accent.

4.  Contact met de externe vertrouwenspersoon.
De externe vertrouwenspersoon gaat bij een ingediende klacht eerst na of het mogelijk is door bemiddeling een oplossing te bereiken of dat er aanleiding is om formeel een klacht in te dienen. Als dit laatste het geval is, begeleidt de externe vertrouwenspersoon de klager bij de verdere procedure, zoals het indienen van de klacht bij de klachtencommissie.

Klachtenregeling AccentScholengroep

Externe vertrouwenspersoon

Mevrouw Yvonne Kamsma

IJsselgroep
Postbus 277
7000 AG Doetinchem
Telefoon 088 0931888

LandelijkeKlachtencommissie

Landelijke Klachtencommissievoor het Christelijk Onderwijs

Postbus 82324
2508 EH  Den Haag
070 – 3861697